تفاوت بین کردیت کارت و دبیت کارت

در نگاه اول ممکن است فکر کنید که تفاوتی بین کردیت کارت و دبیت کارت وجود ندارد.

با این حال، تفاوت‌های کلیدی وجود دارد که عمدتاً مربوط به محدودیت‌های استفاده و هزینه‌های پرداخت شده برای پرداخت‌های خارج از کشور است.

دبیت کارت چیست؟

دبیت کارت رایج ترین روش پرداخت دیجیتال است. فقط برای مثال، کارت است که با افتتاح هر حساب بانکی مرتبط است.

حتی اگر این تعریف کاملاً صحیح نباشد، ما اغلب دبیت کارت را با دستگاه خودپرداز مرتبط می‌کنیم: در واقع این کارت به شما امکان می‌دهد پول نقد را از دستگاه‌های خودپرداز برداشت کنید، اما به شما امکان می‌دهد در فروشگاه‌های فیزیکی نیز پرداخت کنید. وقتی از مرکز خرید خرید می کنیم هر بار که از کارت نقدی خود استفاده می کنید، مبلغ خرج شده بلافاصله از حساب جاری پیوند شده شما برداشت می شود. به همین ترتیب، هنگام برداشت، آن مبلغ از موجودی موجود در حساب شما کسر می شود.

کردیت کارت چیست؟

کردیت کارت روش پرداختی است که همه دارندگان حساب جاری می توانند از بانک خود درخواست کنند. یکی از مزایای پرداخت با کارت اعتباری این است که مبالغ خرید بلافاصله شارژ نمی شود، بلکه معمولاً در ماه بعد شارژ می شود. این به مشتری این امکان را می دهد که حتی بیشتر از آنچه در حساب خود دارد خرج کند، تا زمانی که وجوه کافی در روز بدهی وجود داشته باشد.

هر کردیت کارت "حد" خود را دارد. سقف نشان‌دهنده محدودیت هزینه‌های ماهانه است که در آن مشتری آزاد است فراتر از در دسترس بودن حساب جاری خود خرج کند.

نوع دیگری از کارت اعتباری نیز وجود دارد که کارت اعتباری «گردان» است. این کردیت کارت به شما این امکان را می دهد که هزینه های خود را به اقساط ماهانه با نرخ سود تقسیم کنید، اما بدون نیاز به درخواست وام شخصی.

 

تفاوت  بین کردیت کارت و دبیت کارت چیست؟

تفاوت بین کردیت کارت و دبیت کارت عمدتاً در آزادی حرکت بیشتری است که کردیت کارت نسبت به دبیت کارت دارد. با این حال، این همیشه یک مزیت نیست:

با دبیت کارت خود چه کاری نمی توانید انجام دهید؟ خرج کردن پول بیشتر از آنچه که دارید. فرض کنید در سوپرمارکت هستید و مشغول خرید هستید: اگر مقدار خرید شما از موجودی موجود در حساب شما بیشتر شود، پرداخت رد می شود. برعکس، اگر کردیت کارت داشته باشید، می توانید خرید کنید، ماشین خود را پر از بنزین کنید و به خودتان هدیه بدهید. نقطه ضعف این آزادی بیشتر این است که اگر خودکنترلی کمی داشته باشید، پس انداز پول برایتان دشوارتر خواهد بود.

کردیت کارت برای همه نیست. در حالی که دبیت کارت به طور خودکار اعطا می شود، دبیت کارت نیاز به یک برنامه دارد. این درخواست منوط به تایید از طریق ارزیابی اعتبار است: مشتری باید برخی از اطلاعات شخصی و مدرک درآمد را به بانک ارائه دهد. علاوه بر این، کسانی که به عنوان بد پرداخت کننده طبقه بندی می شوند، امکان دریافت کردیت کارت را ندارند.

 

کارت های کردیت یا دبیت: کدام یک برای استفاده در خارج از کشور بهتر است؟

تفاوت دیگر کارت اعتباری و کارت نقدی استفاده از آن در زمانی است که در خارج از کشور هستیم.

با مقایسه، متوجه می شویم که هنگام مسافرت استفاده از دبیت کارت راحت تر است. اول از همه، کردیت کارت به شما امکان می دهد در عملیات برداشت صرفه جویی کنید. انجام این عملیات با کردیت کارت به معنای پرداخت کمیسیون مضاعف است: علاوه بر کمیسیون تبدیل ارز، در واقع از شما به اصطلاح پیش پرداخت نقدی نیز دریافت می شود.

علاوه بر این، کردیت کارت نرخ ارز ضعیف‌تری نسبت به دبیت کارت دریافت می‌کنند.

 

نتیجه گیری: دبیت کارت بهتر است یا کردیت کارت؟

اکنون که تفاوت بین دبیت کارت و کردیت کارت برای شما واضح تر شده است، می توانید با من موافق باشید که هیچ پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد.

بهترین پاسخی که می توانیم به شما بدهیم این است که بر اساس نیاز خود انتخاب کنید. آیا باید پرداخت‌ها را به تعویق بیندازید و از محدودیت‌های مخارج بالا لذت ببرید و از خریدهای آنلاین محافظت کنید؟ کردیت کارت را انتخاب کنید.

برعکس، دبیت کارت به شما امکان می دهد هزینه های خود را با دقت بیشتری مدیریت کنید و از فراتر رفتن از امکانات فعلی خود جلوگیری کنید. علاوه بر این، امکان برداشت پول نقد را در شرایط بسیار سودمندتری نسبت به کارت اعتباری فراهم می کند.