انتقال بانکی SEPA: چیست، چگونه کار می کند

هرکسی که باید در منطقه اروپا به یورو پرداخت کند یا دریافت کند، ممکن است مجبور شود با "انتقال SEPA" سروکار داشته باشد. در این مقاله انواع مختلف انتقال SEPA، هزینه ها، زمان آنها و کشورهایی که به آنها اجازه می دهند بحث خواهیم کرد.

حواله بانکی SEPA چیست؟

حواله SEPA انتقالی به یورو است که از طریق بانک شما به حساب بانکی در کشور دیگری در SEPA (منطقه پرداخت واحد یورو) انجام می شود.

SEPA یک سیستم پرداخت جدید و کارآمدتر را بر اساس قوانین مشترک کشورهای شرکت کننده معرفی کرده است. اساساً زمان اجرا و هزینه های نقل و انتقالات داخلی و خارجی را استاندارد می کند و به شما امکان می دهد با همان سهولت و امنیت که می توانید در زمینه ملی خود روی آن حساب کنید، پرداخت ها را به یورو در منطقه انجام دهید.

در انتهای صفحه فهرستی را با تمام کشورهایی که بخشی از منطقه SEPA هستند، خواهید دید.

 

SEPA چگونه کار می کند؟

برای انجام پرداخت های SEPA، تنها و الزاماً ارائه IBAN (شماره حساب بانکی بین المللی) گیرنده الزامی است.

در حال حاضر این تنها شناسه حساب های جاری در منطقه SEPA است، در حالی که قبلا (تا فوریه 2016) BIC، یعنی کد شناسایی بانک نیز مورد نیاز بود.

 

انواع انتقال اعتبار SEPA

انتقال بانکی استاندارد SEPA

این کار مانند انتقال بانکی داخلی است، بنابراین، همانطور که در بالا ذکر شد، برای انتقال مبلغی از یک حساب به حساب دیگر، فقط به IBAN و در صورت نیاز به کد BIC نیاز دارید. پرداخت معمولی حواله بانکی باید حداکثر تا یک روز کاری برسد. این نوع انتقال عموماً رایگان یا با هزینه ای معادل انتقال ملی است.

انتقال فوری بانکی SEPA

از سال 2017، انتقال فوری بانکی امکان انتقال پول را در عرض چند ثانیه در فضای اروپا فراهم می کند. این نوع انتقال بانکی که به عنوان حواله بانکی فوری نیز شناخته می شود، به شما امکان می دهد بدون توجه به زمان یا روز سال (از جمله تعطیلات) مبالغی را تا سقف 100,000 یورو به صورت آنی انتقال دهید.

هزینه آن بسته به بانکی که از آن ساخته شده است متفاوت است و تمایل دارد هزینه بیشتری نسبت به حواله بانکی استاندارد داشته باشد.

 

هزینه انتقال SEPA چقدر است؟

در مورد انتقال SEPA، مبلغ اصلی پرداخت همیشه بدون کسر به ذینفع منتقل می شود.

هیچ کارمزدی غیر از هزینه انتقال مسقتیم داخلی دریافت نمی شود. اساساً هزینه انتقال SEPA با هزینه انتقال ملی یکسان است. این به دلیل اصل کمیسیون های برابر است که توسط مقررات EC 924/2009 ایجاد شده است.

در ابتدا این اصل در آستانه 50000 یورو معتبر بود. اما پس از آن این محدودیت توسط مقررات اتحادیه اروپا 260/2012 لغو شد.

این مقررات در مورد کشورهای SEPA که بخشی از اتحادیه اروپا نیستند نیز اعمال می شود.

به طور خاص، هزینه های انتقال SEPA به شرایط حساب جاری شما بستگی دارد. برای جزئیات شما نیاز دارید:

از وب سایت بانک خود دیدن کنید و بخش "مقررات" را جستجو کنید

سپس هزینه های انتقال SEPA را در برگه اطلاعات حساب بررسی کنید.

 

در مورد نقل و انتقالات غیر SEPA چطور؟

استانداردهای SEPA برای نقل و انتقالات بین المللی به ارزهای غیر از یورو که گران هستند و ممکن است زمان زیادی طول بکشد، اعمال نمی شوند. به ویژه صرافی است که بر هزینه‌های نقل و انتقالات «SEPA اضافی» تأثیر می‌گذارد. در واقع، اکثر بانک ها نرخ ارزی را اعمال می کنند.با توجه به زمان، ممکن است 3-7 روز کاری طول بکشد.

انتقال SEPA چقدر طول می کشد؟

در سیستم SEPA، اعتبار حواله بانکی مطابق با دستورالعمل خدمات پرداخت 64/2007/EC حداکثر در یک روز کاری انجام می‌شود. طبیعتاً ساعات کار بانک باید در نظر گرفته شود. در واقع، بانک ها ممکن است زمان های قطعی داشته باشند که در آن امکان دریافت حواله بانکی در طول روز وجود دارد.

در پایان، کسانی که حواله بانکی SEPA انجام می دهند از یکی از راحت ترین و سریع ترین سیستم های ارسال پول استفاده می کنند. اما همیشه نمی توان از این روش پرداخت استفاده کرد.

 

برای اطلاعات بیشتر با مجموعه علی بابا پیز تماس حاصل فرمایید.